Všetky CD je možné kúpiť a objednať cez collegium.wartberg@gmail.com alebo na tel. č +421 905 513 677 ; (J. Krigovský)

COLLEGIUM WARTBERG - HUMMEL IN WARTBER

Collegium Wartberg vám prináša hudbu skvelého skladateľa Johana Nepomuka Hummela na originálnych nástrojoch 16-21.storočia. Krása týchto troch kompozícii vás prenesie do priestoru kultúrneho idiómu obdobia ranného romantizmu. Jeho váhavosť a na druhej strane kompozičná trúfalosť ma revolučné poslanie. Hummelova hudba v našom inštrumentálnom a estetickom prevedení je jedinečnou svojho druhu!

V triu F dur a kvartete Es dur preberá violončelový part G- violone, ktoré svojim timbrom presahuje možnosti violončela, tým prináša nové ešte neprebádane
možnosti tohto inštrumentu.

V sonáte A dur pre klavír a contra-bass (originál pre violončelo), budete počuť zvuk kontrabasu, ktorý si obľúbili Mozart aj Beethoven. Jeho popularita v 18-19. storočí, ako sólového nástroja, bolo prijaté prirodzene a bez predsudkov. Rozhodnutie pridať sonátu na toto cd, vyplynulo z jej kompozičnej mozaiky a spôsobu komorného „muzicírovania“. Sonátová forma v tradičnom duchu Beethovena, je doplnená o ukážku basso continua v Ronde. Romanca je vyjadrením najhlbších zákutí duše Hummela.

Hummel finančne podporoval niekoľko desiatok umelcov ako aj najlepšieho priateľa Beethovena! Podobne poslanie plní aj Collegium Wartberg. Názvom „Hummel in Wartberg„ chceme upozorniť, že tak vzácny hudobník a človek bol občanom Wartbergu, dnes mesta Senec.

Urobte si čas pri počúvaní krásnej hudby.

Ján Krigovský

JÁN KRIGOVSKÝ&COLLEGIUM WARTBERG - 4 OBDOBIA KONTRABASU NA SLOVENSKU

Mojou snahou je predstaviť poslucháčovi kontrabas a jeho vývoj počas štyroch storočí na Slovensku. Diela, ktoré na týchto CD odznejú, ma očarili hĺbkou a osobitou zvukovosťou nálad, afektu a nostalgie. Predstavujú odraz spoločenského a politického diania v bývalej Habsburskej monarchii. | Prílev a turbulencia hudobníkov v tomto regióne spôsobili jednak rôzne fenomény, ale aj zachovanie typického koloritu Slovenska a obohatenie o nové vlny a smery v hudbe. V ostatných rokoch sa oboznamujem a pátram po tradícii kontrabasovej literatúry Slovenska. Dostali sa mi do rúk aj autentické nahrávky generácie kontrabasistov minulého storočia, ktoré sa vôbec nemusia hanbiť postaviť sa zoči-voči vtedajšej konkurencii kontrabasovej hry vo svete. Johannes Matthias Sperger a Wenzell Kallusch sú skladatelia a interpreti, ktorí hudobnou plnosťou prekročili hranice Slovenska, čím položili dobrý základ pre rozvoj hudobného diania v Pressburgu – Bratislave. Skladatelia 20. a 21. storočia sú považovaní za zručných majstrov dnešných čias. Tvoria novú fúziu slovenskej post-moderny ovplyvnenú ešte silnou ruskou školou. Ich postoj ku kontrabasu ako sólovému nástroju mu v ich kompozíciách opäť dodal pôvodný význam a právo nazývať kontrabas sólovým nástrojom v plnej miere. Moje detstvo veľmi ovplyvnila tradícia Slovákov ako aj moji predkovia – uznaní šľachtici za panovania Rudolfa II. (Ján Božik Krigovszky -Veľký Biel).

Touto CD nahrávkou by som rád vzdal úctu Ježišovi Kristovi, mojej manželke a deťom, rodičom, priateľom a mojim predkom.

Ján Krigovský

 

COLLEGIUM WARTBERG - KLAVÍRNE KVINTETÁ

 

 

Spojenie troch skladateľov s Collegiom Wartberg má svoje nenápadné pozadie. Franz Schubert, tak ako zoskupenie interpretov, spojil svoje umelecké pôsobenie so Želiezovcami. Do mestečka na dolnom toku Hrona prišiel v roku 1808, keď ho gróf Ján Karol Esterházy s manželkou Rozinou pozvali do svojho prepychového barokového kaštieľa, aby vyučovaJ hudbu jeho dcéry – Máriu a Karolínu. Mladý Franz bol ubytovaný v empírovom pavilóne, nazývanom Soví zámoček. Počas štyroch mesiacov roku 1818 stihol očariť grófovu dcéru Karolínu, ktorá mala v tom čase iba 13 rokov. V roku 1824 sa sem opätovne vracia. Mladá Karolína ho svojimi jemnými spôsobmi a urodzenosťou získala. Ich vzťah však údajne ostal nenaplnený, ale zanechal výraznú stopu v jeho kompozíciách. Želiezovce sa stali miestom skladateľovej inšpirácie, napísal tu viaceré významné skladby. Pieseň Pstruh ako aj kvintet vytvorený na túto pieseň pravdepodobne vznikli pred oboma pobytmi v tomto meste. Jan Nepomuk Hummel, bratislavský rodák, prežil tri roky v meste Senec — Wartberg (Strážny vrch). V roku 1783 sa Hummelovci presídlili do Senca na panstvo grófa Esterházyho. Otec Johann, ktorý bol hudobník v divadelnom orchestri a neskôr učiteľ hudby na vojenskej akadémii v Senci, učil malého Johanna hru na husliach. Talentované dieťa však po roku opantal klavír a ďalšie sťahovanie v 1786 zaznamenalo v živote rodíny veľký zvrat. Osemročný Hummel vo Viedni svojou hrou očaril Mozarta natoľko, že ten sa ho ujal nielen ako uč’iteľ, ale aj hostiteľ vo vlastnom dome. Po dvoch rokoch mladý Hummel získal status cestujúceho virtuóza, keď po vzore svojho učiteľa koncertoval v takmer celej Európe. Hummelove skladby majú mozartovskú ľahkosť, haydnovskú stavbu a v mnohých momentoch beethovenovskú hĺbku. Azda sa narodil príliš neskoro, aby sa stal „klasikom” a príliš skoro, aby sa stal romantikom. Vojtech Didi je rodákom z Kysúc, ktorého umelecký, skladateľský život sa spája s Banskou Bystricou. Spolupráca zakladateľa a predstaviteľa FMU AU sa začala s členmi Collegia Wartberg, keď na škole odštartovali svoju pedagogickú činnosť. Didiho skladby dedikované zoskupeniu sú pravidelne prezentované na koncertoch a uvádzajú ich aj na svojom profilovom CD.

Dalibor Karvay – Husle
Zuzana Bouřová – Viola
Jozef Podhoranský – Violončelo
Eva Cáhová – Klavír
Ján Krigovský – Kontrabas

————————————————————————————

Johann Nepomuk Hummel

1. – 4. Klavírne kvinteto Es dur op.8

Piano Quintetss in E-flat major

Vojtech Didi  

5. – 6. Musica concertino – pre klavír a sláčiky venované Collegium Wartberg – svetová premiéra

Musica concertino – for piano and strings dedicated to Collegium Wartberg – first recording  

7. Musica rurale – pre klavír a sláčiky

Musica rurale – for piano and strings 

Franz Schubert 

8. – 12. Klavírne kvinteto A dur „Pstruh“

D 667/op. 114, venované Sylvestrovi Paumgartnerovi pre klavír, husle, violu, violončelo, kontrabas

Piano quintet in A major „The Trout“

D 667/op. 114, dedicated to Sylvester Paumgartner for piano, violin, viola, violonchello, double bass 

©℗ Collegium Wartberg 2015

BASS BAND

Podporili sme nahrávku našich priateľov z BASS BANDU

 

Kontrabasové kvarteto BASS BAND je jedno zo zoskupení, ktoré spontánne vzniklo popri aktivitách občianskeho združenia Slovak Double Bass Club. Jeho snahou je ukázať poslucháčom možnosti využitia kontrabasu nie len ako orchestrálneho nástroja, ale i nástroja sólového. Kontrabasový kvartet ponúka poslucháčovi nevšedný zážitok v spojení so zvukom najhlbšie znejúceho sláčikového nástroja v nevšedných aranžmánoch od klasiky cez jazz, swing, až populárnu hudbu. Popri uvádzaní aranžmánov a transkripcií sláčikových kvartetov, (W. A. Mozart Divertimento D dur) dychových zoskupení a pod. sa súbor špecializuje aj na uvádzanie pôvodných a originálnych skladieb napísaných pre toto nevšedné zoskupenie od autorov svetovej, ale i domácej hudobnej scény.

Ján Krigovský, Ján Prievozník, Metod Podolský, Maroš Vavro